مهرداد عماد روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به لزوم توسعه صادرات کالاهای غیرنفتی، رونق صادرات فرش را یکی از ملزومات اقتصادی و فرهنگی دانست و افزود: فرش دستباف تنها یک محصول فرهنگی نیست بلکه کارکردهای اقتصادی بسیاری بالایی دارد که می تواندبه توسعه صادرات غیرنفتی کشور کمک قابل توجهی کند.
وی افزود: فرش هنری ریشهدار در تمدن ایرانی است و از دیرباز یکی از بهترین محصولات صادراتی با ارزشافزوده چشمگیر به همه کشورهای دنیا بوده و هست. توسعه صادرات و به موازات آن رونق تولید این محصول میتواند ضمن اشتغالزایی، درآمدزایی بالایی برای خانوادهها خاصه در مناطق کمبرخوردار ایجاد کند و از طرفی گردش اقتصادی در این مناطق را به طور چشمگیری توسعه و در نتیجه مهاجرت به کلانشهرها را کاهش دهد.
این کارشناس با مثبت ارزیابی کردن رویکردهای دولت در صنعت فرش، ادامه داد: افزایش رفع تعهد ارزی به سه سال و تسهیل در صدور مجوزهای صادراتی از جمله کارتهای بازرگانی برای تولیدکنندگان، از جمله مهمترین اقداماتی است که دولت سیزدهم انجام داده که لازم هم بود اما واقعیت این است که این اقدامات برای دستیابی فرش دستباف به جایگاه اصلی خود هنوز کافی نیست.
وی برگزاری نمایشگاههای تخصصی در کشورهای مختلف با کمک و همکاری وزارت امور خارجه و استفاده از ظرفیت سفارتخانهها را یکی از عوامل موثر در تحقق این امر دانست و اظهار داشت: گرچه فرش ایرانی همواره یک برند اصیل در بازار اقتصادی جهان محسوب میشده و میشود اما این به معنای بینیازی از بازاریابی و بازارسازی و صدالبته کاهش قوانین دست و پاگیر اداری در ساز و کارهای صادراتی کشور نیست. به عبارت ساده، روند باید به گونهای باشد که بازار این محصول فرهنگی به بهترین شکل در دسترس تولیدکننده ایرانی قرار بگیرد تا تاجر ایرانی بتواند در یک فضای سالم و تعاملی، با بازار هدف ارتباط برقرار کند.
این فعال اقتصادی در پایان با اشاره به لزوم انسجام و استمرار برنامهها و نمایشگاههای تخصصی با هدف معرفی و شناساندن هنر فرش به جهانیان، تاکید کرد: نگاه به تاریخچه صادرات فرش در سی سال اخیر به خوبی بیانگر افت و روند نزولی صادرات این حوزه است و این یعنی کشور به راحتی نسبت به یکی از حوزههای مهم ارزآوری غفلت کرده و اگر نبود این غفلت شاید حالا صنعت فرش در بخش اشتغال تخصصی و صادرات غیرنفتی نیز توانسته بود به اثرگذاری بالایی برسد.
نظر شما